zaterdag 4 oktober 2008

Reisverslag 56

Van Samarkand naar Bukhara.

Bukhara, een stad met 255.000 inwoners, is vol met oude koranscholen (medressas), moskeeën. Het heeft ook een groot fort ook wel Ark of Citadel genoemd.
Het oude centrum is de laatste 200 jaar nauwelijks veranderd en geeft zodoende een goede indruk hoe de steden er destijds uitzagen in Centraal-Azië. Wij bezochten er o.a.:
De Kalon Moskee. De huidige versie dateert van 16de eeuw en er kunnen 10.000 mensen in. De Moskee is sinds 1991 weer in gebruik. In de Sovjet tijd werd het gebouw benut als een opslagplaats.
De Kalon Minaret. Deze werd gebouwd in 1127 en was toen waarschijnlijk met 47m het hoogste gebouw van Centraal-Azië.
De Mir-i-Arab Medressa. Van de vele medressas in Bukhara is dit bepaald wel de mooiste. De toegang naar binnen is beperkt omdat het gebouw nog steeds als school wordt gebruikt.
Het Lyabi-Hauz. Dit is een plein rond een vijver van 1620 met prachtige bomen rondom. Een ware oase al wordt de rust wel verstoord door de vele eettentjes.

In tegenstelling tot onze negatieve ervaringen met geld wisselen en tanken, hebben wij met de mensen in Uzbekistan alleen maar positieve ervaringen. Ze zijn vriendelijk en behulpzaam.
Bij één van overnachtingplaatsen kwamen een stelletje jongelui bij de campers kijken en een praatje maken. Omdat de communicatie vrijwel onmogelijk was brachten ze wat later een jongen mee die wat Engels sprak. Een half uur later werd er op de deur geklopt en stond één van de jongens voor de deur met een grote tros druiven en nog even later kwam er nog één met appels.

Op weg naar Bukhara kreeg Adolf motorpech en moest naar de overnachtingplaats worden gesleept. Bij nader onderzoek bleek de distributie riem beschadigd te zijn door een losgeraakte bout van de spanrol. Toen de distributie riem vervangen was bleek ook de motor (waarschijnlijk de kleppen) beschadigd te zijn. Een eventuele reparatie in Uzbekistan zou erg lang gaan duren omdat de onderdelen ingevoerd moeten worden. Omdat de visa voor Uzbekistan maar tot 4 oktober geldig zijn en de ADAC pas in Rusland hulp kan verlenen werd besloten de Camper over een afstand van ongeveer 2000 km naar Rusland te slepen.

Geen opmerkingen: